Forns destinats
a l'obtenció de pega de pi
Josep Vendrell Gelabert
Quan li vaig comentar al meu fill Jordi que a l'indret de Can Mas havia trobat
les restes d'un antic forn, i com que ell acostuma a transitar molt per les
muntanyes del nostre poble, tant que gràcies a ell, i en diverses ocasions, fins
i tot hem estat assabentats de l'indret on trobar una barraca de pedra seca, llavors
ell em va dir que, resseguint la riera de Salom amunt i a partir d'on hi ha la
Font de la Casareta, a una distància aproximada d'uns dos-cents metres, a mà
dreta trobaria el torrent pel qual davalla l'aigua del sector de la Roca del
Barret, i que tot plegat una dotzena de metres més amunt, al torrent pel qual davalla
l'aigua del sector del Mas Alemany, a la riba dreta trobaria una construcció que,
a parer seu, podria molt ben ser que hagués estat un forn d'obra semblant al que
vaig trobar a Can Mas.
L'endemà vaig agafar la motxilla i me'n vaig anar a l'indret que el meu
fill m'havia indicat. La qüestió és que la il·lusió va anar minvant en veure que havia arribat al punt que ell més o menys m'havia
indicat i les restes del que podia haver estat un forn no apareixien per
enlloc.
Quan li vaig comentar, ell va respondre que no em preocupés, que
ja m'hi acompanyaria. I així va ser com un dia a la tarda, amb el meu fill i
els meus entranyables néts el Biel i l'Aran, vam anar a fer l'itinerari que jo
ja havia fet uns dies enrere però amb un resultat infructuós. Però, com no
podia ser d'altra manera, aquesta vegada la recerca va ser fructífera (Fig. 1).
Fig. 1 – Plànol
ubicació del forn de la Casareta.
La construcció, tot i estar coberta de brossa i molt malmesa, cosa del tot comprensible,
doncs, com li passa a qualsevol construcció antiga i que fa un fotimer d'anys
que ningú s'encarrega de fer un mínim manteniment finalment el temps s'encarrega
de passar-li factura que se la cobra en forma de petits enderrocs, els quals, sumats
els uns amb els altres, dona com a resultat un enderroc important. Això no
obstant, quan la vaig veure, em va envair la sensació que el que hi havia al
meu davant era una cosa extraordinària. Pot sonar a ridiculesa, però aquesta
mena de troballes m'esperonen i fan que la fibra del sentiment desprengui bones
emocions de la mateixa manera que ho fa quan escolta una bona peça musical.
Que jo no la trobés el dia que vaig anar-hi, no va ser a causa de la meva incompetència,
sinó perquè les restes de l'antiga construcció estaven camuflades darrere una
cortina d'exuberant vegetació (Fig. 2).
Fig. 2 – Restes del forn de la Casareta.
Vaig decidir donar-li el nom del Forn de La Casareta. I no per res en
concret, sinó perquè va ser el primer nom em va venir al cap.
La setmana següent vaig tornar-hi a fi de fer una neteja més rigorosa. Com
que anava sobrat de temps, i com quan faig una cosa que m'agrada no acostumo a
escatimar el temps, el cas és que un cop vaig donar per acabada la neteja forestal,
llavors vaig començar a remoure rocs de l'interior del forn. Però com que hi
havia rocs d'una mida, per a mi, considerable, com també em calia una eina
apropiada per a poder desenterrar-los, em vaig penjar la motxilla a l'esquena i
me'n vaig anar cap a casa. Això sí, planificant quines eines m'emportaria el
dia que tornés a anar-hi.
Al cap d'un parell de dies ja tornava a caminar per la llera de la riera de
Salom. Aquest cop traginant un pic, una pala i un rasclet de pues gruixudes.
Un cop vaig començar a excavar, i a mesura que ho feia, se'm va fer estrany
no trobar cap indici que donés a entendre quina havia estat la finalitat d'aquell
forn. Per què havia servit i què s'hi havia elaborat. Ni un trist bocí de teula,
ni de rajola, ni cap altra peça de ceràmica que fos un indici revelador. Ara
que, ben mirat, tampoc m'hauria d'haver estranyat, ja que aquell és un indret no
gens pròdig pel que fa a l'argila.
El que sí que vaig trobar, van ser uns petits terrossos negres i compactes
dels quals no vaig donar gens d'importància. Tan poca, que els vaig llençar a
la riera com aquell que llença una pedra a l'aigua perquè l'envaeix una certa enyorança
(Fig. 3). Més que enyorança, a mi, m'envaïa
la incertesa.
Fig. 3 – Mostra d'alguns dels terrossos trobats a l'interior del forn.
Això no obstant, quan vaig abandonar el lloc, el que havia estat un forn ja
havia canviat de fesomia (Fig.4 i 5).
També vaig prendre les mides que tenia: el perímetre
interior és de 10,37 metres, i la part més alta que encara resta dempeus, té
una mida de 3,20 metres. Un cop això fet, vaig abandonar el lloc amb el cor esclatant
d'alegria i amb un seriós dubte ballant dins la ment.
Un dubte que no va durar gaire estona, només l'interval de temps d'arribar
a casa, engegar l'ordinador, i cercar imatges d'antics forns ubicats en zones
forestals. El cas és que a Internet, vaig trobar imatges força aclaridores. En
vaig triar una d'un forn d'Olzinelles. La imatge de les restes d'un forn dedicat
a l'elaboració de pega i que tenia certa semblança amb la del forn de la Casareta
(Fig. 6).
Fig. 4 – Forn de la Casareta vist des de la part del davant.
Fig. 5 – Forn de la Casareta vist des de damunt de la riba.
Fig. 6 – Restes d'un
forn de pega d'Olzinelles (Sant Celoni).
Llavors vaig entendre alguns indicis que m'havia ofert el forn de la Casareta.
Uns indicis prou reveladors però que jo, en el seu dia, no vaig saber copsar quin
sentit podien tenir. Un indici era que no hi havia cap marca del lloc on podia haver
estat situada la graella. També que no hi havia cap marca de foc provinent de la
fogaina. Contràriament, a la part de dalt, sí que es veia algun pany de paret
una mica socarrimat. També vaig entendre que aquells
terrossos de color negre no eren altra cosa que residus de la compactació de cendra
i el líquid resinós que desprèn la teia de pi.
I és que els forns dedicats a l'elaboració de pega, tot i ser externament molt
semblants als d'obra, funcionaven de manera molt diferent.
Com funcionaven els forns de pega
Aquesta mena de forns disposaven de tres parts: el
forn, l'olla i la pastera. El forn era
la part més voluminosa per ser el recipient on es desenvolupava el procés de la
cocció de les branques de teia. A la part exterior del forn i arran de terra hi
havia el que se'n deia l'olla, també la pastera. Les dues construccions es comunicaven
amb el forn (Fig. 7).
Fig. 7 – Dibuix esquema d'un forn de pega.
El forn s'omplia de teia pràcticament
fins al límit de la seva capacitat. A l'hora de fer aquesta feina, cada pegaire
tenia el seu propi mètode. Hi havia qui ho feia posant els troncs de manera
vertical i recolzats els uns contra els altres. Altres ho feien horitzontalment
amb el cap dels troncs col·locats d'una punta a l'altra de les parets del forn, altres, tallaven els troncs a trossos més
petits i els col·locaven de forma radial.
Un cop havien omplert el forn, llavors calaven foc a la part
superior emprant branquillons com a encenalls. El foc avançava lentament de
dalt a baix i l'escalfor del forn s'encarregava de fer suar la teia fins que es
desprenia la pega, la qual, un cop despresa, s'escolava cap avall.
Les teies es deixaven cremar del tot fins a quedar reduïdes
a un munt de cendra. Segons la capacitat del forn, el procés podia durar tres
dies o més. La pega davallava fins a l'olla mitjançant un conducte excavat en
un pendent poc pronunciat. A la sortida del forn s'hi posava una argelaga a fi
de filtrar la pega i així evitar que s'hi barregessin possibles impureses.
L'olla es tapava amb uns taulons, i les possibles escletxes
entre tauló i tauló, també es tapaven amb terra però deixant una petita
obertura a fi de poder-ne controlar el nivell. Perquè es cremessin els
hidrocarburs massa lleugers i altres elements volàtils, es procedia a calor foc
a la pega i, de tant en tant, s'anava remenant amb un tronc ben verd. Quan el pegaire
considerava que la consistència era l'adequada, llavors procedia a parar el
procés la combustió.
Un cop el foc apagat del tot, llavors es deixava que la pega
es refredés. Quan el pegaire considerava que la temperatura era l'adequada,
deixava fluir la pega cap a la pastera.
La pastera era un recipient de quatre parets fet amb taulons.
Al cap d'un parell de dies, quan la pega ja s'havia refredat del tot i s'havia
compactat, es procedia a retirar els taulons i, mitjançant una destral o una
eina similar, es tallava la pega a la mida que es considerava adient. Normalment
es tallava formant daus d'un pam per cada costat.
Per obtenir uns cent quilos de pega, es
considera que era necessari cremar una tona de teies.
Aquesta mena de pega
tenia diverses aplicacions: per segellar les botes de pell de boc que es feien servir
per encabir-hi vi, pels vaixells, per a
usos medicinals, per ajudar a soldar les fractures de les potes dels animals de
ramat, i altres usos de menys importància.
En una època en la
qual tot s'aprofitava al màxim es procurava treure'n un benefici, l'obtenció de
teia per part dels pegaires no els era una cosa gratuïta. Abans calia
negociar-ho amb el propietari del bosc. Però, és clar, tampoc era normal tallar
pins per a després deixar-los assecar fins a poder-ne separar la teia. Normalment,
els pegaires, aprofitaven els dies en què
es talaven els pins d'un bosc. Això no obstant, abans ho havien de negociar amb
el propietari, i si arribaven a un acord, els pegaires obtenien un permís per
aprofitar els troncs més gruixuts del brancam de les capçades dels pins. Uns
troncs que per a poder ser cremats a dins del forn, calia deixar assecar. Al
cap d'un cert temps d'ençà que s'havia talat el bosc, llavors els pegaires procedien
a arrencar les soques amb les arrels, les quals, també s'utilitzaven per a l'obtenció
de pega perquè en elles hi predominava la teia.
Com que la
idiosincràsia de les persones acostuma a ser molt diversificada, els
tractes entre propietaris i pegaires, també eren múltiples. Alguns tractes es
tancaven amb el compromís, per part dels pegaires, de tapar, amb terra, el forat que deixava l'extracció de
la soca, per tot seguit, plantar-hi un plançó de pi.
Altres propietaris preferien cobrar amb espècies, és a dir,
amb una quantitat de pega que prèviament les dues parts havien acordat.
Abans d'acabar vull
expressar la meva opinió pel que fa al forn de la Casareta. La seva ubicació, a
cavall dels paratges dels Fontanells i el Mas de la Fou, dos indrets que han
estat, i encara són, objecte de freqüents visites per part meva, cosa que m'ha
proporcionat ser un bon coneixedor d'ambdós paratges. Quan era petit i
acompanyava al pare a buscar bolets o a collir herbes remeieres, no els havia freqüentat
gaire. Eren llocs ombrívols i de bosc massa vell perquè s'hi fessin bolets. En
canvi, sí que hi havia anat amb l''oncle Climent i el seu fill, el meu cosí
Lluís. L'oncle, en aquella època, feia de guarda rural i s'encarregava de vigilar
els conreus i els boscos que configuren el termenat de Sant Climent.
D'adolescent, quan vaig
assolir una edat que ja vaig poder anar allà on volgués sense haver de donar explicacions
a ningú, els dies que acostumava a visitar aquells paratges, em meravellava contemplar
els imponents arbres que allí hi havia, uns boscos imponents de pins, roures i
alzines. Alguns d'aquells pins, per abraçar-ne la soca, era necessària la
presència d'un parell d'homes.
Amb això vull donar
a entendre que el forn de la Casareta va ser construït en aquell lloc més que idoni
i fruit d'una decisió força meditada. Des que tinc ús de raó, i pel que fa a l'indret
format pel Fontanells i l'ombria del Mas de la Fou, pràcticament no he vist ni un pam de terra que hagi estat conreat.
Però sí que si transites per aquells paratges que actualment entre els dos
formen un bosc gegantí, t'hi trobes un fotimer de marges de pedra seca, alguns
de singular bellesa, que donen testimoni que en una altra època aquella terra
va ser conreada. A la part solella del Mas de la Fou, encara existeixen —tot i
que la majoria estan enderrocades—, bastants barraques de pedra seca. Barraques
construïdes amb unes pedres, que si un sap interpretar el missatge que porten implícit,
et diuen que les barraques i les margades van ser construides quan el conreu de
la vinya predominava a Sant Climent, als pobles veïns i generalment a la nació
catalana.
Una altra cosa que referma
la meva teoria, és que quan jo era petit, i actualment tinc setanta-dos anys,
els pins, roures i alzines que allí hi havia, tenien una soca d'una gruixària considerable,
i les capçades, les quals l'una tocava a l'altra, formaven un tendal d'una mida
que, a cop d'ull, es feia incalculable. Casuística que per a mi, venia a ser
com un document d'identitat on es podia llegir l'edat patriarcal d'aquells
arbres.
Un dels països que
sempre m'ha fascinat ha estat el Canadà. Anys enrere, els dies que visitava el
paratge dels Fontanells, no em calia tancar els ulls per imaginar que el que
m'envoltava era un bosc del Canadà. Però els arbres i la meva imaginació van ser
escombrats arran de l'incendi forestal esdevingut l'any 1982.
Tanmateix, de
l'incendi del Garraf ja han transcorregut molts anys i, ara, el paratge format pels
Fontanells i el Mas de la Fou, tot i no haver-hi pins i alzines de la mida i
majestuositat que hi havia hagut, torna a ser un paratge d'un verd esclatant
que és un plaer per la mirada i convida a fer bones caminades.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada