diumenge, 17 de novembre del 2019

VINT-I-QUATRENA BARRACA RESTAURADA AL TERME DE SANT CLIMENT. BARRACA DE L'HORT DE LA SARA

UNA MICA D'HISTÒRIA SOBRE EL NOM DE LA BARRACA


Aquesta és una barraca de la qual jo ja en coneixia la seva existència però feia un munt d'anys que no m'havia acostat per aquell indret. Tot i així, va ser dificultós poder-la localitzar. Un cop la vaig trobar, el primer que vaig fer va ser alliberar-la de la brossa que dificultava l'accés i impedia veure'n l'entrada. Valga dir que és una barraca bastant singular, ja que no es tracta d'una construcció clàssica, sinó d'una cavitat excavada en una roca de llicorella. Un treball artesà en el qual es devien emprar moltes hores de feina picant la roca amb l'eina apropiada i posteriorment retirant la runa. 


De tornada a casa, vaig passar pel conreu del Joan Bonet, el qual és tan bona persona com bon pagès, li vaig preguntar si sabia qui era el propietari del terreny on hi havia la barraca. Em va dir que no, però sí que, en vida del seu pare i del seu avi, recordava haver-los sentit dir que era el tros de la Sara. 

La setmana entrant hi vaig tornar per fer una neteja forestal més rigorosa i restaurar uns marges enderrocats. Llavors va ser quan vaig trobar, a mà esquerra de l'entrada de la barraca, una bassa que, interiorment, està folrada amb un marge de pedra seca. Una bassa que havia servit per emmagatzemar aigua. Un testimonií més dels mètodes que feia servir la gent per regar els seus petits conreus.
 







A la llera de la riera del Querol —actualment un autèntic entramat d'arínjols i esbarzers—, encara es poden veure, damunt dels trams on hi ha roca de llicorella, les empremtes que van deixar els carros  en forma de roderes. I és que, antigament, la riera era el camí per on s'accedia a les vinyes del Mixerris. De fet, el camí començava a la sortida del poble, al revolt que hi ha abans d'arribar a Cal Bonhome, i s'enfilava per la riera fins a arribar al començament de la vinya del Joan Bonet. Allí es dividia en dos, un tram que s'enfilava pel coster de la serralada del Querol i un altre que continuava riera amunt direcció al Mixerris. 



El Joan Bonet, tot i que jo ja en sabia alguna cosa, em va acabar d'il·lustrar pel que fa a l'origen del nom de la Foradada. Es veu que l'aigua que davallava pel torrent arribava a la riera pel mateix torrent, i a més a més, també havia obert un forat per  on s'escolaba bona part de l'aigua, circumstància que havia propiciat la creació d'una mena de pont natural. Un pont prou gros i resistent per poder transitar-hi pel damunt. Una matinada en què l'avi del Joan va anar a la vinya, va quedar astorat en comprovar que el pont s'havia ensulsiat i només en restava el turó que avui coneixem pel nom de la Foradada.


 
El cas és que, passats uns dies, vaig preguntar al Cisco Vendrell, una de les persones de més edat del poble, cosa que fa que ell sàpiga moltes coses esdevingudes en una època molt llunyana, si sabia més coses relacionades amb l'hort de la Sara. Em va dir que la Sara era una senyora que havia viscut a Sant Climent, concretament a la casa que fa xamfrà al començament del carrer Sant Climent. Davant per davant de la casa on viu la meva germana i, on jo, vaig viure la meva infantesa i bona part de la joventut.
Amb el que va dir el Cisco, en vaig tenir prou perquè la meva ment s'il·luminés i lligues alguns caps que mai no havia acabat de lligar. La meva incomprensió residia en el fet que aquella casa tenia uns trets molt característics i singulars. Uns que delataven que era una casa, arquitectònicament parlant, que destacava per damunt de la majoria de la resta de les cases del poble. La casa tenia, i encara té, uns tocs arquitectònics que donen a entendre que qui, de bell antuvi, l'havia habitada, devia ser una persona de classe benestant. El Cisco desconeixia els cognoms de la senyora Sara, tanmateix em va aconsellar que anés a parlar amb la Dolors Martí, que potser ella em podria facilitar molta més informació pel fet d'haver compartit veïnatge amb la senyora Sara.



  Vaig anar a entrevistar-me amb la Dolors —una senyora molt amable i de memòria tan clara com l'aigua d'un rierol d'alta muntanya—, la qual em va explicar que una parenta seva, la Manuela Tomàs Colomer, havia estat emparentada amb la senyora Sara. Un altre parent havia estat el Rosendo, un home que vivia a Sant Boi. Fent petar amigablement la xerrada, la Dolors em va explicar una part de les seves vivències en temps de la senyora Sara. Em va dir que havia estat una dona il·lustrada i de tarannà molt amable, que el seu ofici havia estat el de mestra d'escola, però que mai no va exercir en l'escola de Sant Climent. Que la casa on vivia la senyora Sara, era una casa que havia desvetllat l'admiració dels veïns. Que la senyora Sara s'havia mantingut fadrina i vivia sola. 
També que, en el moment que es va jubilar, i acostumada com estava a tractar amb la mainada, per la qual tenia molt bona mà a l'hora de tractar-los, cosa que havia provocat que l'empatia fos mútua, alguns dies una bona colla de nens i nenes s'atansaven fins a casa de la senyora Sara, i asseguts al terra del menjador, i si era temps d'estiu asseguts davant la porta que donava al carrer, la senyora Sara els llegia contes i rondalles. Aquella mena de lectura que tant agrada a la canalla. Almenys a la canalla d'aquella època, la qual, afortunadament, no va disposar de televisors, telèfons mòbils altres andròmines similars. 



Passats uns anys, la senyora Sara va començar a mostrar símptomes d'inestabilitat emocional i mental. Fins i tot un dia es va intentar suïcidar. I si no ho va aconseguir, va ser perquè, en el moment que es disposava a fer-ho, casualment, la Dolors i una amiga seva, es van presentar a casa de la Sara i la van trobar amb un ganivet a la mà i inclinada davant d'una palangana amb la intenció de degollar-se, o bé tallar-se les venes del canell. La presència de les noies va fer que desistís.

Quan la Dolors ho va explicar a casa seva, la família es va reunir per parlar de la inestabilitat de la senyora Sara considerant que era, a part de poc caritatiu, una temeritat que aquella dona visqués sola. La família de la Manuela, pel fet que compartien veïnatge amb la senyora Sara, va dir que ells s'encarregarien de tenir-ne cura fent que es traslladés a viure a casa seva, talment fos un membre més de la família. Però l'altre parent, el Rosendo, va dir que no calia, que ja se n'encarregaria ell de cuidar-la. El cas, segons va explicar la Dolors, va ser que la senyora Sara només va dormir dues nits a Cal Rosendo, ja que al tercer dia la van ingressar al sanatori de Sant Boi. Lloc on, segons va dir la Dolors, havia estat molt ben atesa, ja que no va compartir estança amb els malalts mentals comuns, sinó que va rebre una atenció personalitzada amb habitació pròpia. El cas és que quan va morir la senyora Sara, en el testament, nomenava al Rosendo hereu universal de tots els seus béns.

En cert punt de la conversa amb la Dolors, s'hi va afegir la Teresa Roig, la qual va confirmar algunes coses que m'havia explicat la Dolors, ja que la Teresa també havia estat una de les nenes que també havia anat a casa la senyora Sara a escoltar les lectures de contes i rondalles.  



Al cap d'uns dies, la gent que s'encarrega de gestionar l'Arbre Genealògic de Sant Climent, em va informar  que el nom complet de la senyora Sara era: Sara Pagès i Colomer, cosina d'en Joan Pagès Cortès, l'avi de la Cristina, el Juan Antonio, la Montserrat i el Santiago de Can Cases. Persones que vivien a Barcelona i amb les quals els de la meva generació havíem compartit època quan ells venien a passar l'estiu a la torre de Can Cases.
Els Cases han estat  terratinents amb moltes propietats al termenat de Sant Climent. Altres dades van ser que la mare de la Sara Pagès Tomàs era germana del Climent Tomàs, casat amb la Maria del Carme Colomer. La seva filla, la Manuela, era neboda de la Sara. Germà de la Manuela, entre d'altres, també ho era el Joan Tomàs Colomer, pare del Climent Tomàs Martí. Un oncle meu pel fet d'haver-se casat amb la Teresa Vendrell Marieges, una de les germanes del meu pare.

Al cap d'un temps d'haver rebut l'herència, el Rosendo es va vendre la casa del carrer Sant Climent. La va comprar el matrimoni que compartia veïnatge: el Robert i l'Hermínia. 




Un divendres que vaig anar al Casal de Cultura perquè hi havia una xerrada sobre l'Exili República un cop acabada la Guerra Civil Espanyola, a unes senyores que seien darrere meu, els vaig preguntar si sabien quelcom d'un tal  Rosendo, un santboià que havia estat nebot de la senyora Sara Pagès. Llavors, la Paquita Palós, em va dir que el primer cognom del Rosendo era Mestres, però en desconeixia el segon. Que el Rosendo havia contret núpcies amb la Carmeta Palós, una ascendent seva i resident a la casa de Cal Moret.     

Això, als companys encarregats de gestionar l'Arbre Genealògic de Sant Climent, els va permetre estirar d'un fil que va aportar noves dades. El nom sencer del Rosendo era: Rosendo Mestres Alaball. I que la seva mare havia estat la Cristina Alaball Tomàs, cosina de la Sara Pagès i Tomàs.

De la barraca de l'Hort de la Sara, el que m'ha proporcionat més satisfacció, és haver pogut desenterrar una part de la història de la senyora Sara. Una part que, fins ara, havia romàs enterrada a la dimensió de l'oblit.      

Si el que jo he escrit serveix de petit homenatge a la senyora Sara, dono per ben feta la feina que he fet. Una feina que m'ha permès saber quelcom més d'una senyora que, pel que m'han explicat, i amb la seva amabilitat i bon cor, es mereix ser recordada i figurar en la llista de les dones, moltes d'elles oblidades, que han contribuït a omplir les pàgines de la història del nostre poble. 


Nota: aquesta barraca de moment no és visitable a causa que l'accés és impracticable per estar envaït de matolls i esbarzers que dificulten el pas. Més endavant tenim previst obrir un camí per a poder-hi accedir.

Josep Vendrell Gelabert, dos de novembre de 2019


1 comentari:

  1. Felicitats Josep per aquest article i pel treball de recerca que has realitzat.

    ResponElimina